Proč je v Japonsku tolik příchutí Kit-Katu?

Dneska zdravím všechny milovníky ztuženýho tuku s cukrem. Budeme si povídat o jedný z japonskejch nejoblíbenějších sladkejch tyčinek, kterou je Kit-Kat.

"Cože? Kit-Kat přece není Japonskej - vyrábí ho Nestlé, blbečku."

To je sice pravda, ale v zemi vycházející byrokracie je Kit-Kat úplně něco jinýho než ve světě západního konzumu. Nepochybuju, že všichni moji čtenáři ví, co Kit-Kat je, ale kdyby někdo náhodou žil 50 let pod kamenem a zrovna včera mu zapojili internet s přístupem pouze na můj blog, tak řeč bude o týhle červený cukrovince.



Není Kit-Kat jako Kit-Kat

V Japonsku je Kit-Katu, nebo bylo historicky v prodeji něco přes 300 různejch příchutí. Ty se pohybujou od klasickýho Kit-Katu s mléčnou čokoládou, přes matcha Kit-Kat, Kit-Kat sladká brambora, až po Kit-Kat s příchutí sójový omáčky (Mňamdopíči).

Tam to ale nekončí, existujou kit katy, který si před konzumací musíte trochu zapéct v mikrovlnce, kit katy který jsou nejlepší mražený, kit katy ve tvaru hory Fuji....

Obchod v Osace s různejma příchutěma Kit-Katu

"Proboha, PROČ ALE? Vždyť vyrobit novou příchuť Kit-Katu musí stát hrozně peněz, R&D a času!"

Slyším vás vykřikovat zatímco si napětím rvete chomáče vlasů ze skalpu. 

Máte pravdu, vyrobit novou příchuť Kit-Katu stojí desetitisíce dolarů a ten proces může zabrat i několik měsíců. Nicméně si myslím, že Japonci jakožto mistři optimalizace dokázali tuhle cenu stáhnout na absolutní minimum - koneckonců asi jako v každým byznysu platí, že nejtěžší je to udělat poprvý, a potom už jenom opakujete stejnej proces a optimalizujete.


Příchutě Kit-Katu, ukradený z Wikipedie, chichi


"Pořád jsi nevysvětlil PROČ jich je tolik!"

Křičíte, s nehty okousanými až na články prstů.

Máte znovu pravdu, dneska vám to opravdu pálí - přijměte moje gratulace.

Je to fakt chytrá marketingová strategie. Hodně historek který asi budu vyprávět y Japonska mají co dělat se snahou oslovit potenciální nový zákazníky a prodat svůj produkt co největšímu množství lidí. Občas je to obří flop, ale v případě Kit-Katu nebo třeba KFC z těch nápadů vznikly jedny z nejúspěšnějších kampaní vůbec.

Asi znáte český (a i anglický) "Dej si pauzu, dej si Kit-Kat". Bohužel, když Kit-Kat dorazil do Japonska, kde si nikdo pauzu nedává, museli se zamyslet nad jinou strategií:

Psal se rok 2000 (nebo někdy kolem). 
Facebook ještě neexistoval.
Chytrý telefony byly ještě 7 let na houbách, než chlápek v roláku představil první iPhone.
Bylo mi krásných 7 let.
Zrovna vyšel "Harry Potter a ohnivý pohár", ale na ukončení celý ságy si počkáme ještě 7 let.

Studenti se poctivě učili na zkoušky, a nemohli si s pomocí AI udělat sumář všeho podstatnýho z jakýkoliv knihy.

No a někoho v Japonsku napadlo, že jméno Kit-Kat se dá "upravit" na japonský "Kitto-Katsu" což volně přeloženo znamená "Určitě vyhraješ". 
Nestlé o pár let později uzavřelo partnerství s Japonskou poštou, takže se na každý z 20 000 poboček objevila krabička Kit-Katu se speciálním obalem s nápisem "Kitto-Katsu", na kterej se dalo napsat přáníčko, a poslat ho třeba vnoučeti, který studuje na zkoušku. (Tři sedmičky nahoře, chápeš?)


To byla naprostá trefa do černýho, protože v Japonsku je kulturně tohle "přání štěstí" nebo "pokoušení svýho štěstí" extrémně zakořeněný (další z důvodů proč je tu pachinko tak populární). Stejně zakořeněný, jako dávání malejch dárků - "Omiyage".
Celá kampaň se vyprodala během měsíce, a vyhrála hromadu ocenění.

Od toho už byl jenom krok k tomu, aby se pro různý poštovní pobočky začaly vyrábět různý příchutě podle toho, čím je daná lokalita proslavená. Nakonec to nabobtnalo do těch obřích rozměrů a 300 různejch příchutí, z nichž většinu seženete jenom tady v Japonsku. No a to je další lákadlo i pro turisty (jak lokální tak zahraniční). Každá příchuť je "lokální" a "Autentická", ale je to jako s pokémonama - prostě je musíte ochutnat všechny, i když některý jsou fakt odporný.

Fotky a pravidelnosti

Doufám, že po dnešním sečtení hlasů prezidentský volby budete mít pořádně sladkej den. Já volit bohužel nejdu (poprvý od svojí plnoletosti), protože jsem hlupák a nevyřídil jsem si voličskej průkaz. Věřím, že to zvládnete i beze mě!

Nový fotky taky moc nemám, ono se toho od posledně moc neudálo. Můžete se i nadále ukájet těma v předchozím článku.

Haiku

Kiwi a Sója
Příchutě co sladí se
Jen v Kit Katu

Okomentovat

Novější Starší